onsdag den 16. november 2011

Havregrynskugler

havregrynskugler er for mig en juleklassiker. Det er noget fedtet stads, men smager virkelig godt.
Jeg lavede på et tidspunkt en række forskellige udgaver for at finde en mere fedtfattig udgave, og det lykkedes, men desværre mistede jeg mine resultater. Jeg vil dog lægge flere varianter op som jeg finder dem.


Den klassiske (ca. 80 stk):
Ingredienser:
  • 200 gr. havregryn
  • 250 gr. sukker
  • 100 gr. magarine/smør (det skal IKKE smeltes..!)
  • 50 gr. kakao
  • 7 spsk. kold kaffe
  • 4-5 dråber mandelessens
  • sukker og/eller kokos til rulning (se billede)

Fremgangsmåde:

  • Bland alt (undtagen selvfølgelig sidstnævnte) i en skål og ælt det sammen til en ensformig masse. (Se billede)
  • Form små kugler ud af dejen og rul dem i enten sukker eller kokos. og kom dem i en beholder foret med bagepapir.
  • Lad dem køle af i køleskabet eller et andet koldt sted.


Med appelsinsaft og skræl:

  • erstat kaffe med appelsinsaft.
  • Riv skallen fra en appelsin og kom i.
  • Rul størstedelen i kokos.

-De smager efter min mening meget bedre end dem med kaffe.

NB! I starten føles blandingen meget tør og man har lyst til at tilsætte mere væske, LAD VÆR', så snart smøren/magarinen smelter bliver det meget bedre.


andre ideer:

  • Tilsæt god mørk chokolade. (ex. Moser Roth fra Aldi)
  • Honning.
  • Vanillesukker til rulning.
  • Piskefløde 38%.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar