fredag den 26. juli 2013

Raw vegan cheesecake




Det er den opskrift der åbnede mine øjne for hvor godt vegansk mad kunne smage. Jeg havde været vegetar i 2 måneder og havde levet af salater og supper og jeg var ærlig talt ved at køre træt i det. Heldigvis tog en god veninde mig med på en vegansk restaurant (Firefly Garden i kbh - Den kan kraftig anbefales!) og det ændrede det hele =D

Vi fik en lækker Cheesecake til dessert og det er det bedste jeg nogensinde har smagt =)

De skæve mål er fordi jeg har konverteret dem fra engelsk.

NB! Det kræver en kraftigt blender/foodprocessor at lave denne opskrift da det skal blendes helt fint for ikke at blive grynet.


Ingredienser:
Bund:
  • 2,5 dl mandler
  • 2-2,5 dl dadler
Fyld:
  • 4 dl Cashew nødder - Lagt i blød min. 5 timer, gerne natten over
  • 1,3 dl vand
  • 1,3 dl citron saft - friskpresset
  • 2,25 spsk. honning/agave nektar
  • 0,75 tsk. vanilje ekstrakt
  • 1,34 dl kokos olie - smeltet
Hindbær topping:
  • 2 dl fyld
  • 2 dl hindbær

Andet:
  • Et tærtefad

Fremgangsmåde:

1: Bunden: Kom mandler i en foodprocessor og blend indtil mandlerne er groft hakket. Tilsæt dadlerne et par af gangen indtil det hele hænger godt sammen i en klæbrig masse.

2: Kom husfilm i bunden af et fad, og spred mandel/dadel blandingen ud i et jævnt lag. Stil den i fryseren indtil fyldet er klar. 



3: Fyldet: Dræn og skyl cashewnødderne.

 

4: Kom Alle ingredienserne i en foodprocessor, og blend indtil det er 'smooth', (det tager et godt stykke tid, min. 5 min.) Smag til med honning, vanilje og citron.


5: Hæld det i tærtefadet og fordel det i et jævnt lag. 


6: Hindbær topping: Blend ingredienserne sammen.

7: Nu har man to muligheder;
     1: Hæld det oven i fyldet og rør rundt med en bambus pind for en "swirl" effekt.
     2: Frys det originale fyld først, og når det er blevet fast, så hæld forsigtigt hindbær toppingen over og fordel i et jævnt lag.

 

8: Frys i endnu et par timer indtil det er fast


9: Lad den tø lidt op i køleskabet inden du serverer den =)



 (Inspiration: http://www.mynewroots.org/site/2011/01/raw-cashew-dreamcake-2/)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar