mandag den 19. august 2013

Indisk karry base (Korma del 1)

En af mine livretter var Korma, det lykkedes mig dog aldrig at opnå den "rigtige" indiske smag og konsistens så jeg lagde den på hylden. Men hér forleden dag blev jeg pludselig ramt lysten til det igen, så jeg fandt endnu en opskrift på denne lækre ret, og denne gang lykkedes det, det smagte som den Korma jeg havde fået på flere restauranter =)

Det er en opskrift i 2 skridt, det første er at lave en base karry sauce som kan bruges i et stort antal af retter, derefter laver man Korma'en på den. Denne grundsauce kan bruges til flere indiske retter, for mere inspiration tjek linket nederst.

Den kan holde sig i køleskabet et par dage, men den kan sagtens fryses ned.

Der er 2 krydderimix opskrifter, den første er den originale, og den anden er den jeg brugte (jeg havde ikke alle ingredienserne). Uanset hvilken du vælger burde det være fuld af smag ;)

Ingredienser:

Krydderimix (originale):
  • 1 spsk. Gurkemeje
  • 1 spsk. kommenpulver
  • 1 spsk. Koriander frø
  • 1 spsk. Bukkehornsfrø
  • 1 spsk. Paprika
  • 2,5 cm. kanelstang
  • 3 nelliker
  • 1/4 tsk. muskatnød - knust
  • 2 grønne kardemommekapsler
  • 1 stort laurbærblad
Krydderimix (den jeg brugte)
  • 1 spsk. Gurkemeje
  • 1 spsk. Spidskommen
  • 1 spsk. Koriander
  • 1 spsk. Paprika
  • 2,5 cm. kanelstang
  • 3 nelliker
  • 1/4 tsk. muskatnød - knust
  • 1 spsk Kardemomme
  • 1 stort laurbærblad
 Andet:
  •  6 spsk. olie (man kan bytte 4 spsk. ud med Ghee for en mere traditionel indisk opskrift)
  • 12 fed hvidløg -finthakket
  • 5 cm ingefær - finthakket
  • 10 løg (tennisbold str.) - i tynde strimler (Jeg byttede et par stykker ud med rødløg)
  • 2 gulerødder - fint hakket
  • 1 rød peberfrugt - i strimler
  • 5 dl tomater - hakkede (man kan sagtens bruge dåsetomater)
  • 7,5 dl. vand
  • Salt og Peber



Fremgangsmåde:
1: Bland alle krydderierne i mixet godt sammen.

2: Kom olie (og Ghee) i en gryde og varm op. Tilsæt krydderimixet, rør rundt og steg indtil det afgiver fantastiske dufte (pas på at det ikke brænder på!)


3: Tilsæt hvidløg og ingefær og steg med et minuts tid indtil disse dufter også breder sig.

4: Kom løgene i gryden og bland godt så de bliver godt dækket med krydderierne.


5: Når løgene er bløde så kom gulerødder og peberfrugt i, lad dem koge med indtil de bliver bløde.

6: Kom tomaterne og vand over, rør godt rundt, bring i kog, og lad det stå og simre i 30 min.


 7: Tag gryden af varmen, og overfør indholdet til en blender (det er ikke sikkert det hele kan være det så det skal måske gøres over flere omgange), Blend indtil det er dejlig cremet.



8: Kom tilbage i gryden og kog i 15-20 min. endnu.

9: Smag til med salt og peber, MEN; det er meningen at den skal være lidt undersaltet, da den ikke må overtage smagen på den karry ret man vil bruge den til!

10: Lad det køle helt af, og overfør til beholdere. Det kan holde sig et par dage i køleskabet, men kan sagtens fryses ned.


Andre billeder =)






(Inspiration: http://myfancypantry.com/2012/03/27/curry-in-a-hurry/ -Det er en rigtig god side hvis man er til indisk mad )


Ingen kommentarer:

Send en kommentar