onsdag den 8. januar 2014

Kartoffeltærte

 
Jeg fik lyst til tærte men da jeg er godt på vej til at blive veganer ville jeg undgå æg. Så hvad skulle jeg bruge som alternativ? Endnu engang faldt tanken på blomkålscremen, kunne den også bruges til dette? Hvo intet vover intet vinder! Jeg prøvede og det smagte skønt =D

(Jeg begynder så småt at mistænke cremen for at være magisk..!)

Jeg lavede to forskellige slags for at se hvordan cremen ville opføre sig under forskellige forhold. Den første dækkede jeg med kartoffelskiver, den anden lod jeg den være 'exposed'. De smagte begge rigtig godt, men den første var helt klart den pæneste, og man spiser jo også med øjnene.

Tærte 2:

Jeg har lånt tærtebunden fra "Kærlighed og Kikærter" dog har jeg tilsat lidt salt. Gærflagerne i blomkålscremen vil jeg anbefale, men det er ikke nødvendigt.

Mængden er til 1 tærte som er nok til 2-4 pers. afhængig af sult og tilbehør.

Ingredienser:
 Bund:
  • 100 g. mel
  • 4 spsk. olivenolie
  • 2 spsk. Plantemælk (koldt) - Kan erstattes med koldt vand
  • 1 tsk. salt
*Update* Jeg har fundet en ny tærtebund som jeg bedre kan lide at arbejde med. Der er nok til en lille tærte med låg, eller et dybt tærtefad med tærtefletninger på.
  •  5,5 dl. mel
  • 1,25 dl. kokos olie (i solid tilstand)
  • 1 tsk. salt
  • 1 spsk. (rør)sukker
  • 0,75-1,25 dl. is vand/meget koldt vand

 Fyld:
  • 1 stor kartoffel - i tynde skiver
  • 1 porre (den lyse del) - i tynde ringe
  • 4 soltørrede tomater - i strimler
  • ½ rød peberfrugt - i tern
 Blomkålscreme:
  • ½ blomkålshovede - i florets
  • 1,5 grøntsags bouillonterning 
  • Vand til at dække (ca. 1,5 L)
  • 2 spsk. olivenolie
  • 8 fed hvidløg - finthakket 
  • 1 tsk. salt.
  • ½ tsk. peber
  • 1,5 dl. plantemælk
  • 2,5 dl. kogevandet
  • 2 store spsk. gærflager (kan undlades)
Andet:
  • Frisk timian (Kan erstattes med tørret)

 Fremgangsmåde:

1: Bunden: Kom alle ingredienserne i en skål og bland dem godt sammen. Ælt det til en fast dej (hvis det mangler væske så tilsæt lidt mere mælk).


2: Form det til en kugle, pak det ind i husholdningsfilm og stil det i køleskabet i 30 min. Forbered cremen og fyldet imens. 


3: Cremen: Kom blomkålen i en gryde, dæk med vand og tilsæt bouillonterningen. Bring i kog.


4: Varm olien op på en pande v. middel varme.Steg hvidløget indtil mørt, det må ikke blive brunt!


5: Når blomkålen er helt mør så tag dem af varmen og overfør stykkerne til en blender. Tilsæt hvidløgene og olien, 1 tsk. salt, ½ tsk. peber, 1,5 dl. plantemælk og 2,5 dl. af kogevandet. Blend indtil en cremet masse.


6: Tilsæt gærflagerne og rør dem i cremen indtil opløst. (det kan være nødvendigt at varme den op igen) 



7: Bunden (fortsat): (Tænd din ovn på 180 gr..) Når de 30 min. er gået så tag dejen ud af køleskabet, kom lidt mel på en bordplade og rul den ud til en størrelse lidt større en dit fad. Overfør dejen til tærtefadet, (pas på det ikke flækker). Pres ud langs kanten, prik bunden med en gaffel over det hele, læg et lag bagepapir over og hæld kikærter over.


8: Bag i ovnen i 15 min. Tag den ud, (kom kikærterne tilbage i posen) så er den klar til fyldet. 


9: Fyldet: (Varm ovnen til 200 gr..) Læg et lag kartoffelskiver langs bunden. Fordel porre, peberfrugt, og soltørrede tomater ligeligt, hæld blomkålscreme over indtil det har nået kanten. Læg et lag kartoffelskiver over (så pænt som muligt). Drys timian ud over.


10: Bag i ovnen i 20 min. indtil bunden er helt sprød og kartoffelskiverne er småt gyldne.


11: Så er der tærte =)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar