lørdag den 15. februar 2014

Lækker mushy Chokoladekage (vegansk)



Jeg havde fødselsdag d. 9 feb. og en fødselsdag er ikke komplet uden kage. Men hvordan er det lige med vegansk kage(?) jeg var lidt i tvivl så jeg spurgte de vise personer inde på "(((Vegansk))) mad" gruppen på facebook om en god chokoladekage opskrift og jeg blev anbefalet denne her.

Jeg lavede den, og jeg forstår godt hvorfor den bliver kaldt verden bedste chokoladekage, selv efter jeg havde rettet ind efter hvad jeg havde i huset så smagte den himmelsk. Den er "mushy" og har en dyb chokoladesmag præcis som en chokoladekage skal have =)


ang. bagetiden. Den originale opskrift sagde 20-30 min., men jeg endte med at give den op til det dobbelte uden at den blev tør. Det har sandsynligvis noget at gøre med at jeg kun har en mini-ovn, men vær ikke overrasket hvis den skal have omkring 45 min.

Som glasur valgte jeg at bruge noget af dejen, og det viste sig at være en rigtig god idé, men brug endelig din egen glasur hvis du mener at du har en bedre =0)

Mængden passer i en springform 24 cm. i diameter hvilket er nok til 10-12 personer.

Ingredienser:

Det våde (I):

  • 5 dl. appelsinjuice (gerne friskpresset) (man kan erstatte et par dl. med plantemælk)
  • 2 tsk. eddike (lager eddike eller din favorit)
Det tørre:
  • 300 g. mel
  • 80 g. kakaopulver
  • 1 tsk. bagepulver
  • 1,5 tsk. natron
  • ½ tsk. salt
Det våde (II):

  • 1 dl. (rør)sukker
  • 2,5 dl. flormelis
  • 1,5 dl. rapsolie
  • 3 tsk. vanillesukker

Glasur:
  • 1-1,5 dl. kagedej

Fremgangsmåde:

  1. Tænd en ovn til 180 grader. Læg et stykke bagepapir i bunden af din form og smør siderne med olie
  2. Rør appelsinsaft (, plantemælk) og eddike sammen i en skål, og lad det stå imens man blander de tørre ingredienser.
  3. Kør alle de tørre ingredienser igennem en si og ned i en skål. Bland det med en ske.
  4. Kom de sidste af de våde ingredienser ned til appelsinsaften og eddiken og rør sammen.
  5. Kom det våde i det tørre og bland grundigt med en ske og/eller dejskraber.
  6. Tag 1,5 dl. dej fra i en skål og hæld resten ned i kageformen.
  7. Kom kagen i ovnen og bag den ved 180 gr. i 20-30 (20-45) min. Tjek med en strikkepind om den er færdig(den skal helst være godt "mushy").
  8. Tag den ud og lad den hvile i formen i 20 min. før du tager den ud op lader den køle komplet på en rist.
  9. Spred den 1,5 dl. af dejen ud over overfladen i et jævnt lag.
  10. Spis kagen =)


Man skulle også kunne bruge dem til muffins, tjek inspirations linket nederst for vejledning =)



(Inspiration: http://www.saxtorff.com/6omdagen/?p=789)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar