søndag den 30. marts 2014

Koldhævede boller med hørfrø



Jeg så opskriften på disse grovboller på "Grøn, Sund & Lækker" og de så så lækre ud at jeg måtte prøve dem. Jeg tilpassede den til min smag, og til hvad jeg lige havde i køkkenet.

En af de fordele som Henriette nævner ved denne opskrift er at man ikke behøver at forme bollerne, man kan bare klatte dem ud på et stykke bagepapir. Det er rigtigt, dog syntes jeg selv at de smagte bedre hvis man tilføjer lidt mere mel og former dem i hånden. Men jeg vil da anbefale dig at prøve begge versioner =)

De er super lækre, faktisk er de så gode at man ikke behøver særlig meget pålæg, en smule smør er rigeligt =)

Inden man laver denne opskrift skal man være opmærksom på at de skal hæve i mindst 6 timer!

Ingredienser:
(ca. 30-40 stk.)
  • 50 g gær
  • 5 dl + 10 dl lunkent vand
  • 6 tsk. salt
  • 1 spsk. agavesirup/sukker
  • 300 g havregryn
  • 200 g hørfrø
  • 200 g solsikkekerne
  • 1 kg. speltmel
  • hvedemel, ca. 1 kg.
 Fremgangsmåde:
  1. Opløs gæren i 5 dl. lunkent vand.
  2. Tilsæt 10 dl. vand, 5 tsk salt, 1 spsk. agave sirup/sukker og rør det sammen.
  3. Kom 300 g. havregryn, 200 g. hørfrø, 200 g. solsikkekerne og 1 kg. speltmel i og rør det hele godt sammen.
  4. Kom hvedemel i indtil du har en dej der er på den klæbrige side.
  5. Stil til at hæve et køligt sted i minimum 6 timer, men gerne mere.
  6. Spred en generøst lag mel ud på køkkenbordet, og vend dejen ud på, del den op i 30-40 lige store stykker og form til boller. (Hvis du vil gøre det simpelt så kan man dele den i 32 lige store stykker ved at halvere den 5 gange.)
  7. Kom på en rist, og bag i ovnen v. 200 g. i ca. 25 minutter.
  8. mmm.. Det dufter godt ikke =)




(inspiration: http://groen-sund-og-laekker.dk/2013/09/28/koldhaevede-speltboller-laekre-nemme-aeltefri/)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar