lørdag den 9. august 2014

Brun sovs - Nem, Hurtig og Smagfuld




Jeg så for et godt stykke tid siden en video med Veganer Madsen hvor han lavede hans brune sovs. Jeg blev imponeret over hvor simpelt det var sammenlignet med hvordan jeg plejede at lave det (se Jens Drejers brune sovs). Efter at have prøvet det syntes jeg dog at det manglede noget smag :-/

Så det jeg gjorde var at kombinere den gode smag fra Jens Drejers brune sovs, men det simple fra Veganer Madsen til en ultimativ Brun Sovs! =)

(Den mængde vand man kommer i afgør tykkelsen på sovsen, jeg kan normalt bedst lide et sted mellem 4 og 5 dl, men Veganer Madsen bruger selv 6 dl pr. dl. havregryn, men prøv dig frem, start evt. i den lave ende og tilføj noget mere hvis den er for tyk for dig =)

Denne sovs går godt til kartofler i alle afskygninger.


Ingredienser:
  • 1 dl. havregryn
  • 4-6 dl vand (evt. kartoffelvand)
  • 1-2 grøntsagsboullion (afhængig at kvaliteten)
  • 1 tsk. balsamico
  • ½ tsk. brun farin
  • Salt og peber
  • Sovse kulør
Fremgangsmåde:
  1. Kom havregryn og vand i en blender og blend det godt sammen.
  2. Hæld det igennem en si og ned i en gryde.
  3. Varm det op ved middel-høj/høj varme under omrøring.
  4. Når det koger så skruer man ned på middel-lav varme, og tilføjer grøntsagsboullion(er), balsamico og brun farin, peber.
  5. Juster bitterheden/sødmen med balsamico og farin. Smag til med salt og peber.
  6. Kom kulør i indtil den er som man kan lide det, og tag af varmen.
  7. Så er der sovs =)
 


Inspiration:
Jens Drejer: http://jensdrejer.wordpress.com/2013/03/16/brun-sovs-a-la-vegan/
Veganer Madsen: Jeg ville gerne linke til ham, men desværre sletter han fra tid til anden alt hvad han har lavet, inkl. hans opskrifter :-/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar