onsdag den 25. februar 2015

Pande pizza



Jeg ELSKER pizza!

Det kan også ses på den mængde pizza opskrifter jeg har på min blog.

Og hér kommer der én til!

     Min ovn er en miniovn, så når man skal bage pizza så bliver det flere små i stedet for én stor, og det kan nogle gange være lidt tidspressende da man ikke kan servere dem samtidig.

     Så jeg stod og tænkte på hvordan jeg ellers kunne tilberede pizza og så tænkte jeg "mon det virker at komme dejen på panden?". Jeg havde før bagt brød på panden i min naan brøds opskrift (se hér for den veganske udgave) og det gik jo fint, men ville det også virke med en pizza dej?

-Det gjorde det og bunden blev lækker og sprød som min ovn aldrig har kunne præstere. YES!

Tricket er at rulle dejen ekstra tynd inden den kommer på panden. Normalt når jeg bager pizza'en så er dejen ½-1 cm tyk, når den skal på panden så er det nærmere 2-6 mm., så meeeeeget tynd. =)

Jeg er vild med denne måde at lave pizza, det bliver helt sikkert måden at lave det i mit køkken i fremtiden. Jeg syntes faktisk det smagte så godt at min valentines pizza også blev bagt på panden, og min valentine kunne også lide det =D




En hjertepizza til Valentines <3

Noget man skal være opmærksom på er at fyldet ikke bliver så gennembagt som i en ovn, man kan forbedre det ved at komme et låg over panden og bage den ved lavere varme, eller man kan forberede noget af fyldet i panden på forhånd.
     Man kan også gøre som mig og nyde at grøntsagerne stadig har et dejligt "bid" i sig, jeg syntes det giver noget ekstra, men det er selvfølgelig individuelt hvor "crunchy" man vil have sit fyld =)


Da det er mere en metode end en faktisk opskrift er ingredienserne ikke så vigtige, bare kom på hvad du lige føler for.

Dejen er bare din standard pizza dej, du kan bare følge opskriften bag på din pizzamel pose. Jeg undlod  olie da jeg forsøger at mindske indtagning af olier i min kost.




Mht. fyldet så kom ikke for mange og/eller for våde ingredienser på. Jeg havde mange forskellige, men kun ganske lidt af hver på.

ingredienser:
Dej:

  • 500 g Pizzamel
  • 35 g Gær
  • 1,5 tsk. salt
  • 3,5 dl lunkent vand
Pizzasauce:
  • 1 dåse tomatpure
  • 2 fed hvidløg - Presset
  • oregano
  • peber
  • lidt vand
 

Fyld:
  • Zucchini
  • Kartoffelskiver (ekstra tynde)
  • løg
  • rødløg
  • Vegansk bacon (jeps)
  • Rød peberfrugt
  • chilipeber
  • tomatskiver
Fremgangsmåde:

1. Lav pizzadejen: 
  •  Rør gæren ud i den lunkne vand, tilsæt salten og rør melet i lidt af gangen. 
  • Ælt dejen til den er smidig.d
  • Del den i 4 dele og form det til boller.
  • Dæk med husfilm eller et viskestykke og stil den til hævning 1 time et lunt sted.
2.  Lav tomatsaucen:
  • Rør alle ingredienserne sammen og stil på køl.
3. Fyldet:
  • Imens dejen hæver så klargører du fyldet.

4. Pizzadejen 2 - "The Rise and Fall"
  • Når bollerne har hævet, så stil en stor pande på komfuret på høj varme.
  • Tag én af bollerne og slå luften ud af den. 
  • Rul den tyndt ud så den har samme størrelse (og form) som din stegepande.
  • Kom dejen på den tørre pande og steg den ved høj varme i 2-4 min. Der vil begynde at komme bobler, jeg slår dem ned med min spatel.
  • Når den er dejlig brun og hård på den ene side, så vender du den om.
  • Fjern panden fra varmen. Spred tomatsaucen ud på den hårde side og fordel fyldet.
  • Stil panden tilbage på varmen og steg bunden færdig, 3-6 min. Du kan komme låg på panden hér, det der sker er at fyldet får mere varme (godt hvis du fx har ost der skal smelte) men bunden bliver lidt sej i det. Eller du kan stege/bage den færdig uden låg og med mere "råt" fyldt. - You Decide!

5. Serveringen
  • Når bunden er blevet bagt færdig så er den klar til at blive serveret. Nyd den sprøde bund og de stadig friske grøntsager på toppen, mums!



Den veganske bacon er købt i en asian shop i Århus - Det smager forrygende!

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar