tirsdag den 7. februar 2017

Chai Latté




Også kaldet Masala Chai er min absolutte favorit varme drik!

Jeg elsker den krydrede duft der breder sig når man laver det =)


Krydderiblandingen er sådan som jeg kan lide den, du retter den selvfølgelig bare ind efter dine præferencer, for eksempel er anis også normalt at komme i, men jeg er ikke fan af det =)

Jeg bruger sort chai thé købt i løsvægt hos søstrene Greene.




Ingredienser:
(til 2 personer)

  • 1 spsk. Sukker
  • 1 spsk. sort thé 
  • 2,5 dl. Vand
  • 2,5 cm Ingefær
  • 4 Kardemomme pods
  • 2 Nelliker
  • et lille stykke kanel (hvis pulver så 1/4 tsk.)
  • et lille stykke Muskatnød (hvis pulver så 1/4 tsk.)
  • 2,5 dl. Havremælk

Fremgangsmetode:

1. Kom Kardemomme, nelliker, kanel og muskatnød i en morter og mort(?)
(Bonus info: Mort betyder død på latin, Voldemort kan betyder "flight of death" eller "voldelig død")

2. Kom sukker, vand og thé i en gryde og tænd på medium-høj.

2. Kom krydderiblandingen i (jo tidligere den kommer i, des kraftigere bliver smagen - jeg kommer den altid i med det samme)



3. Vent på at det begynder at koge. Tilsæt havremælken.



4. Vent på at det begynder at koge igen. 

5. Når mælken begynder at boble kraftigt op så fjern gryden fra varmen og lad det falde sammen. Sæt gryden tilbage på varmen. Gør dette 3-4 gange.



6. Hæld téen gennem en si, og servér =)



(Inspiration: https://www.youtube.com/watch?v=_YuOXu3wYY8 )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar